عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
خاطره من مینا | 0 | 1363 | mina68 |
خخخخ بیاین داستان واستون گزاشتم ب شرطی که شماهم داستان بزارین | 0 | 1297 | mahdi |
بیاین یک داستان جالبی رو براتون تعریف کنم شماهم داستانتونو بگید خخخخ | 0 | 914 | mahdi |
این تنها روشیه که دوستم تست کرده درست بوده...و ضرر زیادی هم دیده | 0 | 1885 | mahdi |
ميكي از موجوداتي كه از ديدهها پنهان است، اما داراي وجود خارجي است؛ شيطان ميباشد.واژه ي »شيطان«، از ماده »شطن« يا »يشطن« به معناي خبيث و پست و دور شدن، آمده است و به هرموجودي سركش و متمرد اطلاق ميشود. اعم از، انسان، جن و يا جنبندگان ديگر. پس شيطان اسم عام)اسم جنس( است اما "ابليس]1[ اسم خاص )علم( است كه حضرت آدم را سجده نكرد واكنون نيز با لشكر و منسوبين خود انسانها را وسوسه و گمراه ميكند.]2[ لذا در قرآن كلمه شيطان به انسان و جناطلاق شده است »و كذالك جعلنا لكل نبي عَدُوّاً شياطين الانس و الجنّ؛«]3[ »بدين گونه مابراي هر پيامبري دشمني از شيطانهاي انساني و يا جني قرار داديم.«واژهي »شيطان« به صورت مفرد »70« بار و به صورت جمع )شياطين( »18« بار در قرآن آمده است. ماهيّت شيطان همانند جنيان ازآتش است به عبارت ساده ميتوان گفت: شيطان نيز از نسل جنيان ميباشد. كه خودش اعتراف دارد كه زماني كه خداوند به او فرمان سجده به حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ داد]4[ او از فرمان الهي سرپيچي نمود و گفت:»خلقتني من نار و خلقته من طين؛« »مرا از آتش واو را از خاك آفريدي )و آتش به خاك افضليت دارد(« و همانند جنيان داراي اختيار، تكليف و شعور و عقل و اراده و زاد و ولد هستند.گاهي جن و شيطان، مفهوم وسيعي دارندو شامل نفس امّاره]5[ قواي واهمه، تخيل نفساني و لذات دنيوي، رياسات وهميه، حشرات موذي و انسانهاي فاسد و... كه لشكريان شيطان هستند؛ ميباشند]6[ به عنوان مثال، حضرت علي ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: از قسمت شكسته ظرف و دستگيره آن آب نخوريد زيرا شيطان به روي دستگيره و قسمت شكسته ظرف مينشيند]7[ يا در جاي ديگر ميفرمايد: زياد بن ابيه! از معاويه بترس! كه او شيطان است.]8[هدف خداوند از خلقت شيطانخلقت شيطان از آغاز، خلقت پاك و بي عيب بود و موجودي از مخلوقات خداوند بوده است. به همين دليل ساليان دراز در صف مقربان درگاه خداوند و فرشتگان بزرگ جاي گرفته بود. اگر چه از نظر آفرينش همانند آنها نبود ولي با سوء استفاده از آزادي خود طغيان نموده و تكبر ورزيده و نسبت به خداوند تبارك و تعالي عصيان كرد، و پس از آن از درگاه خداوند رانده شده است.خداوند نام كسي را شيطان ننهاده است. امام رضا ـ عليه السّلام ـ در مورد نام اصلي شيطان ميفرمايد:»نام ابليس "حرث يا حارث" بوده چون از رحمت خدا مأيوس شده است؛ ابليس ناميده شد.«]9[ با توجه به اين، شيطان در خلقت اوليه همانند جنيان و انسان براي عبادت و رسيدن به رحمت الهي خلق شده است. اما بعد از دور شدن از رحمت الهي، مظهر گمراهي و ضلالت براي انسانها شده است.انسان بين خير و شر، سعادت و شقاوت واقع شده است كه اگر اين اجزاء متضاد در جهان عمل و در عالم فكر و احساس و درك متصور نباشد، هيچ وقت شقاوت و سعادت مفهوم و معنا و مصداق واقعي و حقيقي خود را نخواهد يافت و در نتيجه مشخص نميشود چه كساني سعادتمند و به كمال رسيدهاند و چه كساني نرسيدهاند، انسان اگر بخواهد به معناي واقعي و كامل وجود داشته باشد بايد در اطراف او عوامل شقاوت و سعادت پراكندهباشند تا بدين وسيله با اختيار و انتخاب، راه سعادت، سعادتمندي خود را پيدا و در نظام احسن، وجود كامل خود را بروز و ظهور دهد و همين طور با اختيار خود راه شقاوت و بدي را بپيمايد.پس در عالم تشريع )قانونگذاري( براي رسيدگي به مقامات عاليه و داشتن ارواح طيبه، وجود ملائكه و خلقت اين طايفه از مخلوقات الهيّه، بي ضرر و مناسباست، همين طور خلقت شيطان و ابليس كه عاملي موثر در داشتن پليدي و داشتن صفات خبيثه در انسانهاست، زيرا بنا به قاعده »تعرف الاشياء بأضدادها« يعني اشياء با اضدادشان شناخته ميشوند "تا علم به بدي و پليدي در جهان نباشدو زشتيها در اوصاف انسان ظهوري نداشته باشد؛ تحقق اوصاف حسنه، جايگاه خود را نخواهد يافت و انسان ارزش و قدر زيباييهاي روحي و معنوي را ندانسته و به آن دسترسي پيدا نخواهد كرد.بنابراين در خلقت شيطان و ابليس، شرايط و مقدمات سير الي اللّه و صعود و كمال و مقام و منزلت بهشتي، موجود است. البته معلوم است كه شيطان انسان را در باطن وسوسه ميكند و از راه قوه خيال در او تصرف مينمايد و يك منظرههاي زيبا و دلفريبرا جلوه ميدهد و يك سلسله تخيلات را به ياد انسان ميآورد تا آن كه انسان از محبت لقاي خدا، منصرف شود و از درجات ومقامات عاليه و رضوان خدا غفلت ورزد، با وسوسه ي شيطان، خداوند انسان پاك را از افراد آلوده جدا مي كند. و ايمان ثابت را از ايمان بيپايه جدا مي نمايد و در اين صورت انسان پاك و طيّب به سوي پروردگار بالا رود. شيطان هايي را كه خدا آفريده، محك هايي هستند براي جدا نمودن انسان هاي آلوده از پاك. بنابراين شياطين عبث خلق نشدهاند و پروردگار روي مصلحت آنها را آفريده است.وجود شيطان و فرزندان آنها با اينكه كارشان جز گمراهي و ضلالت انسانها چيز ديگري نيست، لكن اين خود از الطاف و نعمتهاي الهي است چون بدين وسيله انسانهاي خوب از بد جدا و شناسايي ميشوند و اگر اين ميزان و معيار وجود نداشت، چگونه ميتوانستيم بين انسانهاي خوب و با ايمان و صالح كه با همه اين سختيها و مشكلات راهسعادت و خير را پيمودند و از گناهان و بديها دوري گزيدند از انسانهاي بي ايمان و گمراه فرق بگذاريم.لذا خداوند انسان را به سبب وسوسه و حيلههاي شيطان آزمايش ميكند(]10[ چرا كه در غير اين صورت همه مردم يكسان و برابر بودند و در آن صورت ديگر ارسال پيامبران و انزال كتب آسماني و وحي الهي براي هدايت انسانها، بي مورد و بيهوده و لغو بود و اساساً هدف از آفرينش انسانها لغو و عبث بود و ديگر انسان كامل و سعادتمندي و با ايماني معنا نداشت كه در نهايت بهشت ونعمتهاي بهشتي نصيبش شود. به هر حال با وجود اين ابليس و شيطانها و وسوسهها است كه انسان در امتحانهاي سخت آبديده شده و قابليت سعادت و تكامل را پيدا ميكند.]11[بنابراين با ديده ي دقيق، آفرينش شيطان، خود داراي فايده هاي زيادي مي باشد و خود از جمله ظهورات الهي است و توسط شياطين انسان ها در معرض امتحان قرار مي گيرند.منابع :]1[ . ابليس غير عربي است. شايد هم از «اَبلس» باشد كه مبدء شر و وسوسه در جهت خلاف كمال و مصلحت ميباشد. طالقاني، پرتوي از قرآن، تهران،شركت سهامي انتشار، 1348 ش، ج 6، ص 150.]2[ . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج 1، ص 191؛ رجائي تهراني، عليرضا، جن و شيطان، قم، انتشارات نبوغ، 1375 ش، ص14.]3[ . انعام/112.]4[ . كهف/50.]5[ . يوسف/53، ان نفس لامارة بالسوء.]6[ . دست داده، زين العابدين، جن و شيطان، مجتمع هنري و فرهنگي شهيد مصلي نژاد، جهرم، 1377 ش،ص 46.]7[ . كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج 6، ص 385.]8[ . نهج البلاغه، خ 44.]9[ . قمي، عباس، سفينة البحار، ج 2، ص 99.]10[. حج/53]11[ . ر.ك، مطهري، مرتضي، انسان كامل، انتشارات صدرا؛ سبحاني، جعفر، منشور جاويد، تهران، كتابخانهاميرالمؤمنين، ج 7.